Заради "Vera Su" северното Черноморие заплашено от апокалипсис?

Азотът действа като невротоксин на рибите, хрилете им загниват
187
Заради "Vera Su" северното Черноморие заплашено от апокалипсис?
Снимка: БГНЕС

Защитената местност “Яйлата” и цялото ни северно крайбрежие са заплашени от азотен апокалипсис, ако заседналият до скалистия бряг кораб “Vera Su” не бъде изваден от плитчините и се разцепи от започналото бурно вълнение. За това предупредиха пред “Труд” експерти и изследователи на Черно море. А специалисти по морско право, капитани и пом.-капитани на търговски кораби, както и военни анализатори, бяха категорични, че бездействието на служебното правителство в лицето на МВР, военно министерство, МОСВ и всички структури на транспортно министерство и морската администрация, е създало риск за националната ни сигурност.

Още по темата

Специалисти по екология са потресени от проточилото се цяла седмица бездействие на институциите, защото има опасност от отравянето на миди, риби и всякакви морски обитатели.

“Замърсяването е най-опасно за дънните риби, а в годишния ни мониторинг се сочи наличието на малки калкани, което със сигурност ще им се отрази зле”, каза пред “Труд” директорът на Института по океанология при БАН доц. д-р Николай Вълчев.

Според него азотът действа като невротоксин на рибите. Хрилете им загниват и това може да е фатално особено за младите екземпляри.

Пасажните видове като лефера, хамсията, сафрида могат да се спасят от токсичната среда, но не и дънните организми. Мащабно замърсяване в района би било пагубно за рапаните и за мидите, които са филтратори на морската среда, допълни доц. Вълчев.

“Прогнозите са до 7 октомври вятърът да е североизточен. Ще има силни крайбрежни течения в посока север-юг и замърсяването може да стигне до Балчик. Затова в районите на теченията е нужно да се правят регулярни проби”, посочи още доц. д-р Николай Вълчев. Плаващият под панамски флаг 32-годишен товарен кораб заседна на 20 септември призори на метри от брега на “Яйлата”. В хамбарите му още има близо 2800 тона урея. Други 200 тона бяха претоварени с плаващ кран на баржа, но не пакетирани по утвърдения от МОСВ план, а в насипно състояние.
При операцията в понеделник през нощта в морето се изсипа известно количество тор, а още преди това от екоминистерството оповестиха, че проби от района край кораба са дали индикации за замърсяване с нитритен азот. В крайна сметка служебният екоминистър Асен Личев принудително прекрати дейностите по претоварване, а опитите “Vera Su” да бъде изваден от плитчините с влекачи във вторник по обяд се провалиха, тъй като времето се влоши. Единственото решение е корабът да бъде укрепен с още 4 котви, каза пристигналият на мястото на инцидента служебен транспортен министър Христо Алексиев.

Североизточният вятър, който вдига вълни и може да запрати кораба в скалите, няма да утихне скоро, твърдят притеснени за поминъка си местни рибари. И се надяват, че теченията ще разнесат попадналия в морето азотен тор, за да не умре уловът им.

Очаква се влошаване на времето по Северното Черноморие и няма да е подходящо за извършване на операциите, които са необходими за изваждане на кораба от плитчините. За това предупреди пред “Труд” метеорологът Петър Янков.

“Днес ще има облаци по цяло Черноморие, в четвъртък отново ще вали слабо. Ще бъде облачно, вълнението ще се задържи умерено. От четвъртък то вече ще се усилва до бурно, като вълните ще достигат до 4-5 метра”, обясни той.
“Вятърът ще е засилен, между 8 и 10-12 м в секунда от североизток”, допълни Янков. По думите му успокоение на вълнението ще има чак от понеделник.


187
Още по темата: МОСВазоткораб
Още от Страната
Отпадни води заливат вилна зона до София
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
169
0
 
1
 
! Отговори
Heater преди 3 седмици
Така като гледам май ще има нова атракция за всичкото румънец по хубавото северно черноморие. За съжаление.
168
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Морска нация никога не сме били. От като се започне 7 век, че до момента. Тези соц. митове и легенди ги забравете. Морски нации са Британците, Нидерландци, Испанци, Португалци, Гърци и тн. Ние никога не сме били.
167
0
 
2
 
! Отговори
До До 157 преди 3 седмици
Преди 20 години при строителството на новия насипен терминал в Бургас, Перун го ползвахме няколко пъти. Не беше в цветущо състояние, но нито един път не аварира. Спомням си, че към края на проекта тръгна слух, дето щели да го продават, тъй като бил навършил пенсионна възраст. Какво и как е станало после, не знам.
166
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Това ако беше в Китай за две седмици щяха да построят пристанище там и да го разтоварят кораба. То той направо за скалите се е вързал. Тука една седмица се пазариха кой колко ще лапне от спасителната операция. После една седмица с минимални разходи да го разтоварят. Ама са толкова прости , че даже като са видели че ги снимат не са спрели разтоварването , да не се види теча от грайфера. Те пък и един грайфер немогат даже да наемат, мн са зле и некадърни. С една дума, некадърници.
165
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Този кораб има 3000 тона на борда си. 700 тона да разтоварят и ще излезе. С течащата кофа разтовариха 200 тона. Две седмици вече нищо не правят. За две седмици с лопати щяха да го разтоварят до сега. Неможе в цяла варна да няма един грайфер дето не тече. Ако няма пускат верижен багер в кораба, той пълни джъмбо бакс и се разтоварват на баржа без течове. С лопати да ги пълнят тези джъмбо бакс цяха да го разтоварят. В Тайланд съм товарил на рейд 36 000 тона ориз за две седмици с баржи, ориз в торби
164
1
 
8
 
! Отговори
ДжипкоБиБийтко преди 3 седмици
А заради "Вине Ту" северна България е в транспортен апокалипсис.
163
6
 
4
 
! Отговори
Досега преди 3 седмици
Видяхме само бездействие и некомпетентност от служебното на Радев, това ни чака, нали искахте промяна - на ви промянята !
162
9
 
5
 
! Отговори
До 157 преди 3 седмици
Преди 30 години имахме флот от купчина скрап и едно умиращо държавно предприятие БМФ!Корабът ти Перун не ставаше за нищо!На него ходеха да си поспиват шайка връзкари!А за опиянчените и свикнали да мързелуват по цял ден екипажи няма смисъл да ти обеснявам!Моряк беше синоним на алкохолик!Така че недей да ми разказваш измишльотини!
161
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
А спасителният кораб "Перун", за скраб или в Гърция е?
160
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Служебното правителство с един кораб не може да се справи а ние чакаме държавата да ръководи! Ами тя инфлацията затова идва!
159
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Варненец, вероятно има възможности за получаване на европари за подпомагане и обновяване на техниката и капацитета ни за спасяване по море и предотвратяване на такива аварии. Но, да, никой не се е сетил или не е намерил за важно, че може да потрябват и не ги е поискал. Сега, след дъжд качулката...
158
1
 
1
 
! Отговори
До 153 преди 3 седмици
Traffic Separation Scheme за големите кораби там минава по карта на около 0.3 мили от брега, а ако погледнете кръговото, то очертанията му даже захващат нос Калиакра. Това обаче е друг въпрос, и защо минава така по картата, не е ясно. На този кораб му трябва време, за да завие, а ако изпусне завоя, няма никаъв шанс да го направи и да си влезе в "пътя". Това прави там, където е.
157
2
 
5
 
! Отговори
варненец преди 3 седмици
Български морски флот преди 30 г. имаше кораб Перун-с капитан -капацитет по бедствия и аварии,ежегодни учения и оборудване достойно за една МОРСКА СТРАНА,КАКВАТО БЯХМЕ! Защо трябваше да се преватизири?Всичко се дължи на липсата на интерес от страна на новия собственик,който нямя нищо общо с МОРЕТО!Да не говорим за бивши министри,важното е да се строят МАГИСТРАЛИ-ТОЗИ БИЗНЕС БЕШЕ МНОГО ВАЖЕН ЗА Б-Я,ИМАХМЕ ФЕРИБОТИ ТИП РО-РО,ДВА,КОИТО КРЪСТОСВАХА СРЕДИЗЕМНО МОРЕ ОТ ИСПАНИЯ ДО ИЗРАЕЛ.Къде е сега.
156
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Какво се чудим? ТОЗИ ЗЛОБЕН НЕКАДЪРНИК НАЗНАЧИ ЗЛОБНИ НЕКАДЪРНИЦИ И ТОВА Е РЕЗУЛТАТА, МЕДИИТЕ МЪЛЧАТ, ЗАЩОТО ОТМЪЩЕНИЕТО Е ЖЕСТОКО?ТОВА НЕ Е ББ ДА МУ СКАЧАТЕ И ДА ЗЛОСЛОВИТЕ БЕЗНАКАЗАНО ?СТРАХ , ИНФЛАЦИЯ ,КАТАСТРОФА ЗДРАВНА,ИКОНОМИЧЕСКА,ЕКОЛОГИЧНА!НЕКАДЪРНИЦИ ИСКАТ ЦЯЛАТА ВЛАСТ! ПРОМЯНА КЪМ ГИБЕЛ !
155
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До 153 Добър въпрос captain hindsight. Ето още един. Как така може Ботев да не носи каска?
154
10
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
'' Това, което видях там е една престъпна безотговорност години назад '' .................... тоест и тука Бойко е виновен ... сега тепърва ще разработват процедури и правила, а кораба сам да се разтоварва
153
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Какво прави този кораб толкова близо до брега?
152
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
ФюДюшеш им дойде на плювачите тоя кораб да се дерат в заслепление срешу Р. Т. и лужебното правителство, които трябвале веднсга да се хвъркят по пюувки в морето и да теглят задружно кораба. Ето това е зорът: под вола теле няма.
151
0
 
0
 
! Отговори
До 150 преди 3 седмици
Няма::)))
150
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Имайте предвид, че за проблеми касаещи правителството, медиите смекчават истината. Сигурно положението е много по-зле...