Абсолютен прецедент в морската практика на България е констатиран преди дни при дежурство по охрана и контрол на държавната граница от служители на Регионална гранична служба – Бургас.
Гранично-полицейският наряд е установил, че в пристанище Бургаски корабостроителници за ремонт е качен кораб с името NAKRE, плаващ под грузински флаг и IMO № 7364638 (уникален номер, даван на всеки кораб при построяването му).
Корабът е разпознат от граничните полицаи като плавателен съд, плаващ под турски флаг с име ERDAL KARAER, фигуриращ в списъка на “заподозрените кораби”, воден в Международния черноморски граничен координационно-информационен център в РГС Бургас.
От започналата проверка е установено, че на 17 април т.г. корабът ERDAL KARAER напуска Бургаското пристанище, като заявява дестинация Турция. На 2 май т.г. корабна агенция депозира писмо до ГКПП-Пристанище Бургас, че корабът NAKRE, плаващ под грузински флаг, ще пристигне в България, за да му бъде извършен ремонт.
При дежурството и обхода на пристанище Бургаски корабостроителници, граничните полицаи са констатирали, че от предната и задната част на качения уж за ремонт кораб са изрязани части от конструкцията. Първо са изрязани надписа с името и IMO номера.
Установено е, че върху този уникален номер има интервенция и това всъщност е номерът на ERDAL KARAER, включен в списъка на заподозрени кораби в Международния черноморски граничен координационно-информационен център в РГС Бургас.
Изпратени са официални писма до Транспортна администрация на Грузия и “Морска администрация” на Турция, а по линия на Черноморския гранично координационно-информационен център е направено запитване до турските и грузински гранични власти за движението на двата кораба.
В хода на проверката е констатирано, че документите за собственост на кораба NAKRE, депозирани в “Морска администрация” – Бургас, са неистински, което се потвърждава от Транспортната администрация на Грузия.
Според факс, изпратен от грузинския морски транспортен отдел, “Няма регистриран кораб с името NAKRE в корабния регистър на Грузия”.
Установено е, че екипажът на кораба (9 турски граждани), е напуснал България. Поради приключване на контракта му, те са отпътували за Турция. Своевременно за констатациите на служителите от РГС Бургас е уведомена Дирекция „Морска администрация” – Бургас, като със заповед на директора й корабът е задържан.
Уведомени са и Регионална митническа дирекция – Бургас, “Пристанищна администрация” – Бургас, “Бургаски корабостроителници” АД, Изпълнителна агенция “Морска администрация” – София.
При последващи полицейски действия е установено, че собственик по документи е фирма, регистрирана в Индия - ACM KIBELE SHIPING LTG, от която посредством сключен договор, фирма “Шип Дестрой” ООД е закупила кораба. “Шип Дестрой” е сключила договор с корабостроителницата корабът да бъде нарязан.
Предполага се, че действията на българската фирма са продиктувани от намерението й да си спестяване дължимите мита и митни сборове. Към момента корабът е под митнически режим “временен внос” и за нарязването му не е подадена митническа декларация.
Събраните материали по полицейската проверка ще бъдат предоставени на Районна прокуратура Бургас.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.