Ако живеете под траектория на полета, ревът на излитащите самолети скоро може да стане още по-силен. Според ново проучване на Университета в Рединг установи, че летищата в цяла Европа биха могли да станат по-шумни с затоплянето на планетата.
Публикувано в списание Aerospace тази седмица, изследването показва, че изменението на климата може да промени начина, по който самолетите излитат, оставяйки самолетите по-близо до земята за по-дълго време и излагайки повече хора на разрушително шумово замърсяване.
Как изменението на климата променя звука на излитащите самолети
Екипът в Рединг е разгледал характеристиките на самолетите на 30 европейски летища, използвайки десет климатични модела и три възможни сценария за затопляне. Вместо прогнози, резултатите са проекции, базирани на количеството парникови газове, които хората продължават да отделят.
Тъй като по-топлият въздух е с по-ниска плътност, обясняват учените, самолетите, които се опитват да излетят, могат да генерират по-малко подемна сила в него. В резултат на това ъглите на изкачване намаляват средно с 1-3%, като дните с екстремна топлина намаляват ъглите с до 7,5%.
Тази малка промяна държи самолетите по-ниско до земята над населените места за по-дълго време, което потенциално разширява въздействието на излагането на шум над европейските градове.
Изследователите се фокусираха върху Airbus A320, един от най-разпространените самолети за къси разстояния на континента и картографираха неговата звукова граница от 50 децибела – нивото, при което шумът от самолетите става ясно забележим.
В централен Лондон около 60 хиляди жители понастоящем живеят в тази зона. Изследователите прогнозират, че до средата на века промените, предизвикани от климата, и променящата се гъстота на населението биха могли да тласнат още 2500 души вътре в границата.
Още 2000 души в Мадрид и още 1500 в Лисабон, Сан Себастиан и Дюселдорф биха могли да изпитат смущения от шума от самолети дотогава.
“През следващите три десетилетия хиляди допълнителни хора в Лондон биха могли да бъдат засегнати от шумовото замърсяване, причинено от изменението на климата. Проблемът се влошава и с различни видове звук. Нискочестотният шум, който се разпространява по-далеч, ще се увеличи най-много. Тези по-дълбоки звуци са особено дразнещи за човешките уши и могат да причинят стрес и проблеми със съня“, каза водещият автор д-р Джони Уилямс в изявление.
Нарастващото население на Европа е изправено пред последиците от изменението на климата.
Проблемът с шума от летищата вероятно ще се сблъска и с демографските промени в градовете в цяла Европа.
Европейската комисия изчислява, че до 2050 г. над 83,7% от населението на континента ще живее в градски райони, в сравнение със 76,5% през 2015 г. Това означава, че милиони хора ще бъдат струпани около транспортни центрове, включително големи летища.
В същото време Европа се затопля по-бързо от средното за света. През 2024 г. континентът претърпя рекордните 62 000 смъртни случая, свързани с жегата, като според учените тази цифра се е утроила поради причиненото от човека затопляне.
Без по-значими съкращения на въглеродните емисии, изследователите предупреждават, че светът може да премине прага от 1,5°C още през 2028 г., което ще увеличи риска от горски пожари, суши, наводнения и засилващи се горещи вълни. Да не говорим за шумовото замърсяване, пише Euronews.
“Заедно с повишената турбуленция и повече наводнения на летищата, сега можем да добавим по-шумни полети към нарастващия списък с начини, по които изменението на климата влияе на авиацията“, каза съавторът Пол Уилямс, “с нежелани последици за тези, които живеят в близост до летищата.“
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Американските военни планират разделяне на Ивицата Газа и обезопасяване на само една зона
S&P 500 намали загубите в петък, но предпазливостта надделя на Уолстрийт
Германия отново променя плановете си за строеж на газови електроцентрали
САЩ позволиха изключение от санкциите за българските дружества на "Лукойл" до 29 април 2026 г.
Европейските пазари затвориха с резки спадове в петък
ЕС работи върху нов пакет санкции срещу Русия
Случаите на лупус са свързани с вирус, който почти всички носим
Храните, които намаляват мазнините в черния дроб
Симптоми за проблеми с червата - умора, раздразнителност и кожни обриви
Гърция застарява: ОИСР прогнозира сериозен недостиг на работници
Борисов за "Лукойл": Било каквото било - вече ще бъде, както беше!
Късна емисия
Везенков и Олимпиакос се изложиха в Милано
Готви се голям трансфер: Наш национал призна, може да заиграе в ЦСКА
Ще има ли България нов селекционер? Гонзо сяда на преговори
Де ла Фуенте приключи с Ламин Ямал!
"Сврака" дърпа Германия към Мондиал 2026
Вратар на Байерн и секси певица с два дни сватба + СНИМКИ
Дневен хороскоп за 15 ноември, събота
Любовен хороскоп за 17 – 23 ноември
Как да балансирате хормоните в 20-те, 30-те, 40-те
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
6 хитрини малкото жилище да изглежда по-голямо
3 зодии с финансов късмет до края на ноември 2025
Българската гайда е на крачка от това да се превърне в културно наследство
Риба пришелец, дошла от океана, живее по-добре в Черно море
ЕС готви 20-я си пакет от санкции срещу Русия
Бащата на Илон Мъск е убеден: Америка е обречена
Човек със заплата от 10 000 лв. плаща по-нисък ефективен данък от човек със заплата 4000–5000 лв
Колко големи са заплатите на депутатите и президента?
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето
Вселената става по-студена и „безжизнена“
Екипажът на „Шънчжоу-20“ се върна на Земята
Извънземен живот в системата K2-18: Шансовете за това са големи