Омбудсманът иска от МОН мерки за подкрепа на психическото здраве

Да се преодолеят натрупаните дефицити от онлайн обучението
30 авг 2021 17:37, Анисия Иванова
9
Омбудсманът иска от МОН мерки за подкрепа на психическото здраве
Снимка: БГНЕС

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на образованието и науката проф. Николай Денков, в която поиска да бъдат изготвени засилени мерки за психосоциална подкрепа на учениците в контекста на предстоящата нова COVID вълна и евентуалното преминаването на децата отново в дистанционен режим на обучение. Според омбудсмана е необходимо училищните психолози да имат проактивна роля за ранно идентифициране на проблемите при учениците, включително и чрез онлайн срещи и консултации, съобщиха от институцията.

Повод за препоръката са десетки жалби до омбудсмана, в която разтревожени родители споделят, че след продължителното онлайн обучение децата им са показали по-ниска мотивация за учене, по-ниски резултати в края на годината, трудности с концентрацията, проблеми с езиковото и физическото развитие, разсеяност, липса на желание и интерес за учене, загуба на училищни навици.

Доц. Ковачева инициира кампания за подкрепа на психичното здраве на учениците под мотото „Синьо лято“, в рамките на която от 1 до 18 юни т.г.психолози консултираха деца и родители как да се справят с последствията от дистанционното обучение. Кампанията потвърди факта, че учениците, прекарали дълго време в ситуация на онлайн обучение, трудно се адаптират към връщането в клас. Бе констатирана появата на паникатаки, слаб интерес към образователния процес, по-трудно разбиране на учебния материал по време на дистанционното обучение.

„Ролята на училищните психолози за осигуряване на навременна психологическа подкрепа на учениците е от изключително значение и затова е необходимо да се предприемат действия в тази посока“, категорична е Диана Ковачева.

В препоръката си омбудсманът припомня изследването на УНИЦЕФ България, което констатира, че над 35% от родителите са преценили, че психичното здраве на техните деца е влошено, а повече от 90%, че децата им се чувстват раздразнителни, самотни, тревожни и тъжни.

Резултатите от проучване на Европейската мрежа на омбудсманите за деца, в което участва и българският омбудсман, също показват, че психичното здраве на децата и учениците е особено притеснително поради ограниченията в движението, задържането в къщи, отсъствието на училището и намалените възможности за игра и срещи с приятели. Констатира още, че нивото на депресия, тревожност и емоционален стрес се е увеличило при децата и учениците, както и необходимостта от достъп до услуги за психично здраве.

„Проблемите с психичното здраве на децата и учениците не са адресирани адекватно, липсва  национална, училищна и междусекторна политика  за подкрепа на учениците при травматични събития, кризи и психично-здравни неблагополучия. Откроява се ясно потребността от психосоциална подкрепа в образованието за ученици, учители и родители, особено необходима в началото на учебната година. Специалистите съобщават и за пряка връзка между спадащата мотивация на ученици и на учители, което налага мерките да бъдат насочени не само към децата, но и към учителите и родителите”, допълва доц. Ковачева.

Тя подчертава, че е наложително всички ученици да могат да се възползват от подкрепа за психичното си здраве, която да бъде базирана в училище, като за това се използват интегрирани подходи.

„Намирам, че са необходими спешни действия за целенасочена подготовка на психолозите преди началото на учебната година за работа с последиците върху учениците от ограничителните мерки. Има нужда от въвеждане в практиката на училищен механизъм за ранно идентифициране на възникналите проблеми при психичното здраве на учениците”, посочва още омбудсманът.

Доц. Ковачева е категорична, че предвид новите предизвикателства е необходимо да се изготви специален план за действие за следващите две години със заложени мерки и активи, чрез които да се гарантира, че децата и учениците ще преодолеят натрупаните психоемоционални дефицити от онлайн обучението и последиците от пандемията.

В тази връзка омбудсманът отправя конкретни препоръки, сред които:

- Да се създаде възможност за онлайн професионална помощ и онлайн поведенческа терапия с учениците.
- Да се обмислят мерки за подкрепа на училищата, в които няма назначени психолози.
- Да се създаде училищен механизъм за ранна и текуща оценка на психосоциалното състояние на учениците при връщането им в училище.
- Да се обсъдят мерки за психична подкрепа за училищния персонал.
- Да се подобри връзката на училището с родителите за преодоляване на предизвикателствата, пред които са изправени децата след продължително онлайн обучение.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


9
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Това не са псевдо мерки,а мерки прокарващи истабулската конвенция!Пазете децата! Омбудсманът ,дори като фигурант не работи за българите,той или тя само дърпат винтила за изпускане на парата,тя им е нужна само в определени моменти и то,под строг контрол и манипулиране.
5
0
 
1
 
! Отговори
Глупости преди 2 години
Точно от тези хахавели от МОН ли го искате? Та те са за освидетелстване масово лелките в това ведомство
4
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Поредните псевдо мерки само на хартия.
3
0
 
6
 
! Отговори
Аууууу преди 2 години
Мани, мани
2
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ако иска мерки да послуша народа: Спрете да насаждате атрах чрез лъжи, маски и ковид ваксинации. Ако не спрете, казвам ви честно, ще бъдете пометени.
1
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Омбуцмана да изиска да се спре тая психо война на ваксинирайте се. Писна ни. Няма да се ваксинираме. Ако затворите още някой, ако задължите когото и да било да се вакса ще си извоюваме всичко, което си е наше право и наша свобода. Просто защото или се борим за правата си или получаваме право на жълта книжка в психото. Е, аз предпочитам борба. Ако ще падам, поне да е в името на нещо свято.