Държавата погна официално Uber-джиите

КЗК е започнала разследване по сигнал на Столичната община
15 апр 2015 17:04, Бойчо Попов
54
Държавата погна официално Uber-джиите
Снимка: Reuters

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е започнала разследване срещу услугата за споделено пътуване Uber.

Повод за докладната записка във ведомството е постъпило в комисията писмо от Столичната община с приложена към него информация за въвеждане на услугата „UberX“, представляваща алтернатива на стандартния градски транспорт и таксиметров превоз на пътници.

Общината е на мнение, че сигурността при плащанията, които се извършват не в брой, а през приложението, представлява проблем, независимо от твърденията на фирмата, че услугата е изключително сигурна.

Според общината сега действащите закони не позволяват предлагането на услугата превоз на пътници срещу заплащане без нужните регистрации за това. Ето защо юристите на общината искат КЗК да даде становище дали предлагането на такъв вид услуга не създава предпоставки за нелоялна конкуренция.

В писмото си до комисията от Uber Technologies Inc и Uber B.V. Nederlands отговарят, че Uber B.V. е компания със седалище в Холандия, която притежава лиценз за предоставяне и използване на софтуерно приложение/платформа за смартфони (iOS, Android и Blackberry) в България.

Услугата UberХ се предлага в България от 9 декември 2014 г. и е достъпна чрез мобилното приложение на Uber. Тя представлява платформа за предоставяне на социална мобилност. Чрез платформата на Uber физически лица – пътници могат да правят заявки за споделяне на превоз в рамките на населено място при ниски разходи. От друга страна, тя позволява на шофьорите да установят контакт и да се съгласят да споделят и да си поделят част от разходите за използване на личните си автомобили за целите на споделеното пътуване.

Холандското дружество е предоставило на Rasier Opеrtions B.V. лиценз за използване на приложението и предоставяне на услуги чрез него на други лица. Ето защо Rasier Opеrtions B.V. е дружеството, което на територията на страната предоставя на шофьорите достъп до мобилното приложение на Uber, за което начислява такса и влиза в договорни отношения с шофьорите на моторни превозни средства за предоставяне на услугата.

Oт Uber са категорични, че нито Rasier, нито Uber B.V. предоставят транспортни услуги. Компаниите не наемали и трети лица да извършват транспортни услуги от името на двете фирми и не притежавали или отдавали под наем моторни превозни средства.

За да се абонират за приложението Uber, шофьорите сключват договор за предоставяне на транспортни услуги с Rasier, въз основа на който те получават правото да ползват приложението и имат възможност да се свържат и да приемат (по собствена преценка) заявки от пътуващите лица с цел да изпълнят транспортни услуги по заявка на такива лица от свое име. В този смисъл според Uber изпълнението на услугата UberX в България предполага няколко отделни договорни отношения от страна на Uber: между Uber B.V. и пътуващите лица за използването на мобилно приложение Uber и между Rasier и шофьорите за достъп до мобилно приложение Uber.

Заплащането на услугата се извършва безкасово чрез дебитни/ кредитни карти. Тези преводни нареждания се администрират за и от името на шофьора от трето лице - платежна институция. 

От своя страна Rasier селектира шофьорите, които ще използват платформата, като им поставя изисквания към предоставянето на услугите с техни собствени превозни средства, използвайки UberX, както по отношение на автомобила (брой места и врати, произведен след 2005 г., изряден технически преглед и др.), така и по отношение на водача (минимална възраст 21 години, валидна шофьорска книжка, документ за самоличност, свидетелство за съдимост и др.).

В становище от ИА „Автомобилна администрация“ се посочва, че превозът, предлаган чрез платформата UberX, се доближава до голяма степен до таксиметровия превоз на пътници, като в същността си на практика е идентичен с таксиметровия превоз на пътници срещу заплащане. Независимо от идентичността на услугата таксиметров превоз на пътници и услугата, осъществявана чрез платформата Uber X, последната се извършва, без да се спазват изискванията на действащото българско законодателство, касаещи този вид превоз, от страна на предлагащите я дружества, поясняват от агенцията.

Ето защо според КЗК възникват съмнения за наличие на евентуално извършени нарушения на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и по-специално на „Забрана за нелоялна конкуренция“. Затова и комисията решава да образува производство за проучване на евентуално извършено нарушение от страна на Uber B.V  и Rasier Opеrtions B.V. 

В средата на февруари един от браншовите съюзи на таксиметровите превозвачи - “Съюз Такси”, заплаши, че ще блокира столицата с протестно шествие. Исканията на организацията са компанията Uber България да прекрати своята дейност, а ако не го направи, държавата да се намеси. В отвореното си писмо „Съюз Такси“ заявява, че неколкократно е сигнализирала властите за „кражба на пътници“, което води до причиняване на загуби. 

В социалните мрежи пък се организира своеобразен контрапротест в защита на Uber, който да съвпадне по време с протеста на таксиджиите. Организаторите защитават свободния избор на българските граждани сами да решат как да се придвижват.

На това становище е и IT специалистът Христо Ласков, който в ефира на Bulgaria on Air коментира, че таксиметровите шофьори в България не трябва да се "борят" срещу мобилното приложение за споделено пътуване Uber, а трябва да предложат по-добра услуга от него, за да си "върнат клиентите".

Преди около месец и транспортният министър Ивайло Московски също критикува открито компанията. Според него услугата на Uber не отговаря на българските закони. Коментарът му бе във връзка с информацията, че НАП, МВР, службите, ДАИ и Министерството на транспорта организират съвместна акция срещу компанията.

В Европа, където Uber предлага широка гама от възможности за транспорт – от професионални лимузини до неформални възможности за споделяне на автомобили, компанията е атакувана от съдебни разпореждания в Белгия, Франция, Германия, Холандия и Испания. Според властите в тези страни компанията е нарушила правилата за лицензиране на таксиметрови услуги.

Стартъпът си има неприятности и във Великобритания. В Лондон например се проведе масов протест на черните таксита заради конкуренцията на колите на компанията. Uber търпи и критики, че не отговаря на данъчните режими на Острова. През юни 2014 г. възлови улици и кръстовища в Лондон, Берлин, Париж и Мадрид бяха блокирани от недоволни от услугата таксиметрови водачи. В протестите тогава се включиха над 30 000 шофьори на таксита и лимузини.

Още подобни новини четете в Investor.bg


54
Още по темата: Uber
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
46
0
 
1
 
! Отговори
be_free преди 5 години
Лиценза за таксиметрови услуги не е само в полза на държава, да смуче пари, но и за самите таксиметрови шофйори, защото ако няма лиценз, не сте длъжни да му плащате. Така, че с ъбър можете да се возите безплатно, те нямат лиценз, така че не могат да ви осъдят, че не сте си платили, защото те не извършват уж таксиметрови услуги.
45
3
 
0
 
! Отговори
be_free преди 5 години
Защо никой не плюе срещу най мошенническата таксиметрова компания Убер?
44
0
 
3
 
! Отговори
Rumen преди 5 години
КЗК по традиция бездейства. Вместо да погне бензиностанциите за КАРТЕЛ тя гони тези които няма как да хване.
43
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
явно някой е получил рушветчеее, щом най мързеливата, бездействаща и ненужна комисия се е размърдала...!
42
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
а кзк защо не се самосезира и започне разследване за картел всички бензиностанции, защото навсякъде цената е една и съща и много висока?! какво пречи, че някой ще даде левчето на частно лице, вместо на бакшиш?!
41
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
На такси съм се кавала преди 5 години. Къде е държавага, да пита защо? Страх ме е, съмнителни шофьори, със съмнителна хигиена, мръсни коли, мирише на цигари, лъжат в сметката....е стига толкова. Убер ги има по света, гениална идея - факт, има рискове, няма данъци. ...но са успешни.
40
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До от Сидни Ав$$тралия

Доста *** логика, шофьорите на таксита да не би да не катастрофират ??? Поне в България не съм чул таксиметрова компания да носи отговорност за катастрофите на шофьорите си, защо с убер да е по различно
39
0
 
5
 
! Отговори
Калина преди 5 години
Московски нЕма как да натопи човката, затпва е цялата дандания!
38
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Много мъка има в тая държава, значи таксиджиите мамят, не издават касови бонове, никога нямат дребни (поне според мене бакшиша не е задължителен), голяма част от колите са трагични, много от шофьорите са тотално неграмотни - обаче видиш ли според държавата трябва да забраним убер. Таксиметровите компании отдавна са лизингови компании, освен това за всички е ясно, че между тях има картелно споразумение , но тях държавата не ги закача. Да сте чули за някой съден за измама с помпа таксиджия ???
37
2
 
16
 
! Отговори
тони преди 5 години
Брей, как бързо се задействаха! Даже самата община пуснала писмо до КЗП! Предлагам да направят една анкета колко клиенти на Юбер са били недоволни от услугата и колко клиенти на жълтите таксита са били недоволни, да видим неудобната истина!
36
7
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ще баннат услугата и тук, пък тогава като сте прекалено "изискани" да се возите в бакшиши и автобуси- ще се движите само с кракомобила.
35
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Решение за Uber ще се вземе на европейско ниво. И тогава американските лобисти на Uber ще издухат нашите дребни таксиджийски лобисти, а решенията на Европейската комисия са задължителни за всички в ЕС. И това ще стане, защото целта е да ни следят директно американците( което е доста по-безопасно ако си местен), вместо "Маргина, Бойко и другите". Можете да забавите, но не и да спрете прогреса, господа! Купонът е към своя край. Да, вече дори за вас.
34
1
 
10
 
! Отговори
АЗ преди 5 години
Е КОЙ ДА ПОГНАТ ФИРМИТЕ НА БАРЕТКАТА АЛЕКСЕЙЧО..ЧОФЬОРИ ДИЛЪРИ НА ДРОГА И ПРОСТИТУТКИ..ТЕ И КАСКАТА НА ДАРТ ВЕЙДЪР МОГАТ ДА ТИ ДОСТАВЯТ..Е МАЛКО ЗАПИСВАТ ЗА КОЙ АДРЕС КАКВО СЕ НОСИ...НО ПЪК ХРАНЯТ ЕДИН КУП *** В ПАРЛАМЕНТА И СЪДА И ПРОКУРАТУРАТА ДА НЕ ГОВОРИМ КОЛКО МИЛИЦИОНЕРИ..ПОЛОВИНАТА БЕЗ КНИЖКИ ДА НЕ ГОВОРИМ ЗА ДИПЛОМИ..
33
3
 
16
 
! Отговори
варненьец преди 5 години
До до Сидни

а защо не ревете срещу двойното счетоводство на бакшишите в България? Те не внасят пари в хазната, но на никой не му прави впечатление
32
15
 
4
 
! Отговори
до Сидни преди 5 години
Ами аз им обяснявам, че в повечето западни държави текат дела срещу убер и компанията масово бива гонена от тях, а наш'те форумни специалисти са готови да прегърнат тези мошеници и да защитават източването на пари от държавата.
31
1
 
18
 
! Отговори
gtf преди 5 години
ми щом проблема е в заплащането - uber може да въведе практика подобно на нашите болници (допреди време), т.е. преди да се качиш в колата правиш доброволно дарение...
Няма за държавата - за тва ревът, че нема левчета под масата за калинките спуснати на хранилка.
Големите хранителни вериги също са крадци и нелоялна конкуренция, ама си снасят и никой не ги закача, подобно на енергоразпределителните дружества и много други ...
30
1
 
15
 
! Отговори
Онуфри преди 5 години
Че на кой му трябват в Чалгария нормални хора, които с нови коли, без лъжи и "помпи" да возят раята срещу културно разплащане "без ресто" и най-вече без да питат разни селски пръчки изживяващи се за кметици дали да вършат една полезна услуга на хората или не.
29
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Оставка.
28
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Маршрутки, СКГТ и таксита фалират.
27
3
 
25
 
! Отговори
Прости истини преди 5 години
Всичко от което алчната държава и миризливия чиновник нямат далавера трябва да бъде забранено. Убийте всяка добра и полезна за хората инициатива заради ненаситните си тумбаци! Колко данъци събирате от мазната *** от бакшиши, че сте се замислили дали интернет разплащанията на UBER ще ощетяват бюджета. Тези плащания са най-прозрачни, сигурни и проследими. Явно трябва да се защитава мръсния бакшиш, който ви "помпа" сметката или ви кара за 50 лева без апарат летище-център.